Nyheter om diabetes

Debattörerna: Sverige behöver en diabetesstrategi

I dag är det Världsdiabetesdagen, men tyvärr finns få anledningar att fira. Drygt en miljon svenskar med diabetes eller är i riskzonen för att drabbas. Enligt en försiktig prognos kommer antalet drabbade av typ 2-diabetes mer än fördubblas inom 20 år – om inte kraftfulla åtgärder vidtas. En parallell och oroväckande utvecklingstrend är att denna livsstilsjukdom debuterar i allt lägre åldrar.

Läs mer på Aftonbladet » 

Sömnbrist påverkar fettceller

Störd sömn gör fettceller insulinresistenta. En ny studie visar hur det går till, och sätter samtidigt fingret på sängens betydelse för kroppens energimetabolism.

Läs mer på Dagens Medicin »

Glöm inte Världsdiabetesdagen 14:e november!

Världsdiabetesdagen närmar sig med stora kliv. På flera håll i landet uppmärksammas diabetes med aktiviteter. I Malmö börjar man redan 10:e november; då står Swedbank Arena värd för ett evenemang med temat ”Hälsa, kost & motion” anordnat av Diabetesföreningen i sydvästra Skåne och Barndiabetesfonden i Malmö.

Världsdiabetesdagen grundades 1991 av International Diabetes Federation och världshälsoorganisationen WHO för att uppmärksamma sjukdomen på global nivå. Och varför valde man 14:e november? Jo, Frederick Banting, en av upptäckarna av insulinet, föddes denna dag.

Världsdiabetesdagen

Varför eblå ring?
Diabetes är en världsomfattande sjukdom. Därför ville man ha en symbol som många kan känna sig delaktig i. I många kulturer betyder ringen liv och hälsa. Den blå färgen speglar himlen som sammanför oss alla och blått är även FN-flaggans färg. Sedan 2007 är FN delaktig i Värdsdiabetesdagen genom den resolution som manar alla nationer att agera för att öka kunskapen om och bromsa utvecklingen av diabetes. 

Har du koll på vad som händer på din ort? Håll utkik i din lokaltidning eller i kalendern på Diabetsförbundets hemsida.

Diabetesdietisten diskuterar kost

Diabetesstudien.se besökte en föreläsning anordnad av Patientforum Malmö, i samarbete med Skånes universitetssjukhus, Diabetesföreningen och Diabetescentrum vid Lunds universitet. En av talarna var Gunilla Willsten, dietist på Endokrinologiska kliniken vid Skånes universitetssjukhus. Hon berättade om hur man ska äta för att leva bättre med sin diabetes, med utgångspunkt i Socialstyrelsens nya nationella riktlinjer. Den uppmärksamma läsaren vet också att vi tagit upp riktlinjerna i tidigare nyhetsbrev. 

De nya riktlinjerna visar på vetenskapligt stöd för den traditionella diabeteskosten, kost med måttligt kolhydratinnehåll (30–40 %), medelhavskost och traditionell diabeteskost med lågt GI.  Och vad är då vetenskapligt stöd? Jo, det innebär att kosten och dess effekter har undersökts av forskare under lång tid, ofta uppåt 10 år, och att man hittat egenskaper som gynnar personer med diabetes. Den populära LCHF-dieten undersöks av forskare, men saknar ännu så länge långtidsuppföljning – därför säger varken Willsten eller Socialstyrelsen bu eller bä.

Under föreläsningen presenterades ett antal livsmedel med vetenskapligt stöd för minskning av både förekomst av hjärt-kärlsjukdom och dödsfall – som följd av dessa sjukdomar – hos personer med diabetes. Äter man till exempel minst 250 g grönsaker, rotfrukter och baljväxter dagligen så minskar risken för en person med diabetes att dö i hjärt-kärlsjukdom. Fisk, frukt, de populära fullkornsprodukterna och nötter minskar också risken för dödsfall till följd av hjärt-kärlsjukdom.

Något överraskande minskar även alkohol risken. Men då pratar vi förstås måttliga mängder. Man bör dricka lite och regelbundet, man kan inte ”spara” sin alkoholkonsumtion till helgen och dricka allt som man inte drack under den gångna veckan. Det lika populära men mindre hälsovådliga kaffet har också visat sig minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Willsten dröjde extra länge vid tre saker; det första var det blodtryckshöjande saltet. De flesta av oss äter helt enkelt för mycket salt. Problemet är att saltet kommer från livsmedelsindustrin, inbakat i till exempel halvfabrikat. Att laga mer mat från grunden gör det lättare att kontrollera saltintaget. Minnesregeln ”Inget salt på bordet” gäller – man ska inte salta maten när den väl kommit på tallriken. 

Artificiella sötningsämnen har skapat debatt under lång tid. Genom åren har cancerlarmen avlöst varandra men Gunilla menar att det inte finns något starkt samband mellan cancer och sötningsmedel. Hon exemplifierar med cyklamat, som under 80-talet bedömdes som cancerframkallande. Det var det också – i försök där råttor matades med 100 gånger rekommenderad dagsdos. Willsten menar att även persilja kan vara livsfarligt i sådana stora doser. De vanligt förekommande aspartamet och sackarinet är således tryggt att äta – med måtta och enligt rekommendationerna förstås.

Som avslutning talade Gunilla om problemet med den ökande fetman, och den efterföljande risken att drabbas av diabetes. Energiinnehållet i maten är av största betydelse, folk äter för mycket mat och rör sig för lite. Man gör inte av med all energi man får i sig med maten, den lagras istället i kroppen och förvandlas till fett. Det absolut viktigaste kring kosten är att skapa nya och goda vanor. Dietisterna på landets diabetesmottagningar hjälper till att skapa individuella kostbehandlingar som stabiliserar blodsockernivåerna, förbättrar den metabola kontrollen och minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Välkommen till Diabetesforum 2013

Diabetesforum 2013 hålls den 21-22 mars på Stockholm Waterfront Congress Center. Det här är årets stora mötesplats för alla som har intressen i diabetes och diabetesvård i Sverige.

Läs mer på Diabetesforum »

Anmalan mobil

Till studier

Du kommer nu att lämna diabetesstudien.se och skickas till ett anmälningsformulär.

Som registrerad kommer du att få förfrågan om du vill delta i kommande studier. Observera att det kan dröja innan vi kontaktar dig. Du kan när som helst maila till oss och be att få blir avregistrerad från registret.

Till studier

Till nyhetsbrevet

Ja tack, jag vill gärna prenumerera på diabetesstudiens nyhetsbrev. Prenumerationen är helt kostnadsfri och kan avslutas när som helst. 
E-postadress